Home overige 15 motivatietips om te gaan hardlopen

15 motivatietips om te gaan hardlopen

1592
1
Motivatietips om te starten met hardlopen

Het kan soms zo verleidelijk zijn om na een korte nacht toch snel weer op die snooze-knop te drukken. Nog even jezelf lekker omdraaien in je heerlijke warme bed! Dat overkomt ons allemaal wel eens. Toch heb je die wekker niet voor niets zo vroeg gezet! Er is niets beter dan een vroege ochtendrun. Het geeft je energie voor de gehele dag en je bent direct goed wakker. Of heb je er juist last van om ’s avonds te beginnen met de training? We sommen hieronder 15 motivatietips op om te gaan hardlopen

1. Stel doelen

Het stellen van doelen is de perfecte stok achter de deur als het aankomt op het wel/niet beginnen aan de hardlooptraining. Zonder het stellen van doelen is het ontzettend lastig om je op te laden voor een (intensieve)uitputtingsslag. Stel voor je zelf een doel. Dat kan zijn: loop een 5km wedstrijd of loop voor het einde van het jaar een nieuw PR op afstand x. Het doel hoeft niet eens zo zeer prestatiegericht te zijn. Het kan ook een doel zijn om minimaal 3 keer per week te trainen gedurende de zomer. Schrijf het doel voor jezelf op en hang deze ergens prominent op! Zo wordt je zo vaak mogelijk herinnerd aan je eigen gesteld doel. We beginnen met deze tip omdat wij vinden dat dit de belangrijkste tip in de lijst met 15 motivatietips om te gaan hardlopen is!

2. Vernieuw je outfit

Iedereen kent het gevoel wel: je hebt een nieuwe outfit en je denkt de gehele wereld aan te kunnen. Datzelfde geldt voor een nieuwe hardloopoutfit. Verwen jezelf eens. Terwijl jij aan het trainen bent zijn er zat mensen die of nog in bed liggen of thuis voor de buis zitten. Een nieuwe hardloopoutfit is een prima traktatie voor jezelf voor de geleverde & toekomstige trainingsinspanningen.Een nieuwe hardloopoutfit is één van de tips in de lijst van 15 motivatietips om te gaan hardlopen

3. Train afwisselend

Eigenlijk een hele eenvoudige motivatietip maar een vaak onderschatte of vergeten tip: train afwisselend. Niemand vind het prettig om repeterend werk uit te moeten voeren. Hetzelfde geldt bij het afwerken van een hardlooptraining. Train de ene keer op snelheid en de volgende keer op duur. Dit is niet alleen goed voor je motivatie maar je wordt er ook nog sneller van!

4. Technologie is je vriend

Er zijn tegenwoordig zo veel handige hardloop-apps die je motivatie een flinke boost kunnen geven, maar daar ook gebruik van. Dergelijke hardloop-apps kunnen je ondersteunen bij het lopen van een bepaald tempo, bij het lopen van een bepaalde route maar ook bij het lopen van een bepaalde afstand. Mocht je het niet handig vinden om je mobiel mee te sleuren tijdens een training dan zijn hardloophorloges een zeer goed vervanging. Het bijhouden van allerlei hardloopgegevens is één van de handigste motivatietips.

5. Zoek een trainingsmaatje

Wat is er nou leuker dan die saaien langzame duurloop af te werken met je beste vriend/vriendin, juist. Niets! Ga dus opzoek naar een trainingsmaatje dat ongeveer jouw tempo loopt (want dat is heel belangrijk). Op die manier kan je een lange duurloop lekker kletsen maar toch trainen. Het is dan gezellig én sportief in 1. Een win-win-situatie als je het ons vraagt. Daarnaast levert het een soort van groepsdruk op. Je laat de ander niet in de kou staan wachten op jouw om het vervolgens te laten afwegen. Onbewust zal  je dus harder voor je zelf zijn!

6. Loop op muziek

Bepaalde muziek kan opbeurend werken. Dergelijke muziek geeft je energie en daardoor motivatie. Ga dus vooral opzoek naar opbeurende muziek. Een bepaalde beats-per-minute (ookwel: BPM) kan ervoor zorgen dat je net wat harder gaat lopen. Bij het bepalen van de muziek is het heel belangrijk dat je voor de nummers gaat waarbij jezelf een goed gevoel krijgt. Dat is voor iedereen anders, stel dus zelf je eigen playlist samen.

7. Neem tijd voor jezelf

De huidige maatschappij verwacht dat we ons zelf helemaal inzetten en het uiterste uit ons zelf proberen te halen. Het is dan ook lastig om even tijd voor jezelf vrij te maken. Gebruik daar het hardlopen voor. Het is bewezen dat je na een rondje hardlopen een stuk vrijer in je hoofd bent. Het is ontspanning door inspanning; een ontsnapping aan de dagelijkse sleur door de volledige focus op het sporten. Tijdens het hardlopen denk je aan niemand anders dan aan jezelf.

8. Beloon jezelf

Het afnemen van motivatie komt bij iedereen voor. Het is de vraag hoe je daarmee omgaat. Een goede motivatietip is het belonen van jezelf. Stel je hebt een bepaald doel gehaald dan is het natuurlijk goed voor je op mentaal vlak maar je wilt er wellicht ook nog wat extra’s voor. Het is daarom raadzaam om aan een bepaald doel een bepaalde beloning te hangen. Een voorbeeld: bij het lopen van een nieuw PR op de 5KM schaf ik nieuwe hardloopschoenen aan of laat ik mijn eigen hardloopshirts bedrukken zodat ik daarin de volgende keer kan gaan hardlopen. Zoals je ziet gaat het puur om het belonen van je zelf! Wij mensen, jij (ongemerkt) dus ook, houden daar gewoon erg van.

9. Ben competitief

Hiermee doelen we op het feit dat als je jezelf afzet tegen een bepaalde hardloper in je omgeving afzet, je een soort van druk bij jezelf legt om niet onder te doen voor de desbetreffende hardloper. We zijn allemaal mensen en we willen allemaal beter zijn dan andere; dat zit in onze aard. Door te kijken naar hardlopers in je omgeving blijf je gemotiveerd om je eigen hardlooptraining af te werken.

10. Sluit je aan bij een hardloopvereniging

Deze motivatietip is eigenlijk vrij eenvoudig. Door het aansluiten bij een hardloopvereniging creëer je wederom een groepsdruk die ervoor zorgt dat je blijft training. Daarnaast krijg je er met deze tip een hele hoop hardloopmaatjes erbij, je hebt een vast hardloopritme en boven al: het is gewoon gezellig!

11. Deel je prestaties

Deel je prestaties af en toe eens via social media. Je zult verbaast staan van de hoeveelheid opbeurende reacties die je zult ontvangen. Overdrijf niet: het te vaak delen van je prestatie kan leiden tot irritaties bij andere.

12. Stel consequenties in

Een leuke tool om ervoor te zorgen dat je jezelf aan je gestelde doelen houdt is: stickk.com. Je kunt daar je doelen op aangeven en een eventuele consequentie. Stel je geeft op dat je 3x per week wilt trainen en je mist 1 keer dan kan je als consequentie een bedrag van €5,- opgeven. Een scheidsrechter, die je zelf kunt aanwijzen, controleerd of je jezelf aan de gestelde doelen houdt. Mocht je één training missen dan zal de scheidsrechter de consequentie in werking stellen. Het mooie: het bedrag zal overgemaakt worden naar een goed doel. Een mooie tool vinden we zelf!

13. Varieer je looproute(s)

Het variëren van je hardlooproute(s) is één van de eenvoudigste motivatietips. Door het wijzigen van je looproute zul je telkens in een andere omgeving terecht komen. Constant hetzelfde rondje lopen is hetzelfde als continue repeterend werk te moeten doen; saai en bovenal erg vervelend. Varieer ook eens van ondergrond. Ga eens opzoek naar onverharde paden, naar duinen of loop eens lekker door het bos! Maak het hardlopen weer leuk door variatie aan te brengen in je routes.

14. Lees een boek over hardlopen

Zelf ben ik helemaal niet van het lezen maar het lezen van een hardloopboek heeft mij toch meer motivatie gegeven dan ik van te voren ooit had gedacht. Je leert daarnaast wat meer over het menselijk lichaam (dat is natuurlijk wel afhankelijk van welk boek je lees). Na het lezen van een aantal bladzijdes wilde ik eigenlijk mijn hardloopschoenen aantrekken om een rondje te gaan lopen! De perfecte motivatie in mijn ogen!

15. Visualiseer het eindresultaat

Wil je graag een goede tijd lopen of wil je juist afvallen? Visualiseer dan hoe jij er over een x-aantal weken uitziet. Heb je altijd al die sterke kuiten willen hebben? Of die slanke taille? Door het voor jezelf te visualiseren creëer je een beeld van jezelf; ook wel een doel! Door het visualiseren creëer je dus op de meest eenvoudige manier een doel voor jezelf.

1 REACTIE

  1. Ontzettend bedankt voor deze handige lijst met tips. Vooral het stellen van doelen vind ik één van de betere; persoonlijk stel ik die vaak niet waardoor ik regelmatig een motivatieprobleem heb! Super bedankt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER