Hardloopschoenen; ontdek de laatste trends

Het ligt natuurlijk voor de hand: als je wilt hardlopen, heb je daar goede running shoes of hardloopschoenen voor nodig. Maar hoe bepaal je nu welke hardloopschoenen goed zijn? Op internet worden er veel hardloopschoenen als de beste aangeprezen. Maar dit geldt nooit voor iedereen. Feit is namelijk dat de kwaliteit van hardloopschoenen afhangen van wat jij persoonlijk nodig hebt. Hardlopen is een sport die je gewrichten behoorlijk belast. Goede schoenen kunnen die belasting verbeteren, waardoor je minder snel met blessures te kampen zult hebben. Hierdoor houd je het hardlopen langer vol, waardoor je een beter gezondheidseffect zult bereiken.

On Running Cloudflash Neon – Dé perfecte hardloopschoen

On Running Cloudflash Neon Waar we On Running kennen van innoverende hardloopschoenen zijn ze dit keer verder gegaan. Ze hebben hun eigen design geoptimaliseerd tot...

On Running hardloopschoenen: een compleet nieuwe loopervaring

Bijna iedere hardloper (her)kent deze situatie wel: de hardloopschoenen zijn eigenlijk aan vervanging toe maar ze lopen nog zo lekker. Mocht er dan besloten...

Pronatie

Een belangrijk criterium voor het kiezen van de juiste schoenen is je pronatie. Er zijn drie soorten pronatie: overpronatie, onderpronatie en neutrale pronatie. Bij overpronatie loop je teveel naar binnen met je voet. Je voeten kunnen dan minder goed schokken opvangen en hierdoor kun je blessures krijgen aan je scheenbenen, knieën of achillespees. Bij onderpronatie wikkel je je voet vooral aan de buitenkant van je voeten af. Dit komt veel voor bij mensen met een holle voet. Bij onderpronatie ben je gevoeliger voor blessures aan je onderbeen. Als je onder- of overpronatie hebt, kun je een hardloopschoen kiezen die dit corrigeert. Daardoor zul je minder snel blessures krijgen.

Een nieuw paar hardloopschoenen

Loopanalyse

De ontwikkelingen op het gebied van pasvormen en materialen voor hardloopschoenen gaan hard, wat het steeds moeilijker maakt om zonder deskundig advies tot de beste schoenkeuze te komen voor het hardlopen. Gelukkig kun je bij de betere sportwinkel een loopanalyse laten doen. Er wordt dan eerst naar je oude schoenen gekeken: deze geven informatie over je loopstijl. Vervolgens ga je een stukje lopen, en dit wordt gefilmd. Je geeft informatie over hoeveel je traint, hoe ver je wilt lopen, op wat voor ondergrond je grotendeels loopt en welke blessures je hebt gehad. Hierna krijg je deskundig advies over welke hardloopschoenen het beste voor jou zijn. Je kunt dan gericht de meest geschikte schoenen passen en beslissen welke jij het prettigst vindt.

Materiaal van de schoenen

Bij het kiezen van een goed paar hardloopschoenen moet je ook rekening houden met het terrein waarop je loopt, en het materiaal van de schoen. Lichte schoenen die goed ademen lopen bijvoorbeeld heel prettig. De demping van je hardloopschoenen zijn ook van belang. Een schoen moet niet alleen goed zijn, maar vooral ook heel lekker zitten. De maat is belangrijk: soms hebben mensen een tussenmaat die voor het merk van je keuze net niet beschikbaar is. Het is dan verstandig om te kijken naar een ander merk die dat wel heeft. Te krappe schoenen en te grote schoenen zijn allebei niet goed. Sportschoenen koop je bij voorkeur aan het einde van de middag: je voeten zijn dan wat meer opgezet dan ’s ochtends, en hierdoor koop je minder snel te krappe schoenen.

Minimalistische loopschoenen

De minimalistische hardloopschoen, ook wel “barefoot schoen” genoemd, wint steeds meer aan populariteit. Deze “natuurlijke” hardloopschoenen bootsen het lopen op blote voeten na. Minimalistische hardloopschoenen hebben niet de demping die je gewend bent van de betere sportschoenen van vandaag de dag. Ze laten je enkel en voet vrij bewegen en ze corrigeren ook niet voor over- of onderpronatie. Als je op minimalistische hardloopschoenen wilt gaan lopen, is het belangrijk om dit langzaam en rustig op te bouwen. Je knieën, rug en enkels moeten namelijk de schokken van het rennen opvangen, en dat betekent dat je je geleidelijk een goede looptechniek moet aanleren.