Home beginners Hardloopschema voor beginners

Hardloopschema voor beginners

115
0
hardloopschema voor een beginnende hardloper

Op het internet is er veel informatie te vinden over hardlopen, zo veel dat het soms lastig is om precies te achterhalen wat je wel en niet moet doen. Dit kan erg verwarrend zijn voor de beginnende hardloper, je wilt natuurlijk niet meteen een blessure oplopen. Lees daarom snel dit artikel en dan weet je hoe je moet beginnen met harlopen en wat het beste hardloopschema voor beginners is.

Koop goed passende hardloopschoenen

Wanneer je net begint met hardlopen is de eerste stap: koop goede hardloopschoenen. Ga niet op je oude Nikes beginnen met rennen. Deze schoenen zijn niet geschikt voor hardlopen, geven geen goede demping en hierdoor kun je dus blessures oplopen. Laat je adviseren in een deskundige hardloopzaak. Zij kunnen aan de hand van jouw loop een goede passende hardloopschoen uitzoeken. Vaak ren of loop je dan een stukje in de winkel en kijken ze naar je houding en maten. Goede hardloopschoenen zijn een investering waard omdat je beter kunt lopen, fijn zitten en je het risico op blessures meteen verkleint.

Vind een goed trainingsschema

Wanneer je goede schoenen gevonden hebt, kun je beginnen met hardlopen. Ga niet meteen jezelf helemaal uitsloven. Een goed opbouwend schema is de beste keuze voor een beginnende hardloper. Een beginnersschema wisselt vaak af met lopen en hardlopen, zo kun je je conditie stapsgewijs opbouwen. Door het goed op te bouwen verklein je weer de kans op blessures.

Ga als eerst na hoeveel dagen je wilt gaan hardlopen per week, probeer deze ook de blokken in je agenda. Als je wilt beginnen met hardlopen is het belangrijk dat je dit regelmatig doet. Kies daarom twee of drie momenten in de week waar je er tijd voor hebt of tijd voor maakt. Wanneer je iets regelmatig doet gaat het in je systeem zitten en vergeet je het minder snel. Hierdoor ga jij het langer volhouden en zul je sneller je doelen behalen. Probeer dus vaste momenten in de week te kiezen en noteer deze in je agenda.

Pas je voeding aan voor de beste resultaten

Wanneer je begint met hardlopen en je het meeste er uit wilt halen is het verstandig om ook je voedingsspatroon aan te passen. Spieren hebben brandstof nodig, dit zijn koolhydraten, maar ook eiwitten voor het herstel en opbouw van spierweefsel. Zorg dus voor voldoende koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Voor voorbeelden voor gezonde recepten kun je een kijken nemen op gezonde-recepten.nl

Overige tips

  1. Zoek een leuke plek om hard te lopen. Wanneer je loopt in een leuke omgeving zal de tijd ook sneller gaan. Er zijn ook speciale routes en plekken om hard te lopen. Wellicht kom je hier een leuk trainingsmaatje tegen! In het bos rennen is natuurlijk een stuk leuker dan op de loopband in de sportschool.
  2. Begin met wandelen en af en toe een klein stukje wandelen als je echt geen conditie hebt. Je zult merken dat je steeds langer kunt rennen en zo zul je minder snel je motivatie verliezen. Zorg dus voor meetbare resultaten.
  3. Schaf een sporthorloge aan. Een sporthorloge meet je hardslag en de afstanden die je loopt. Dit horloge kun je aan een app koppelen waardoor je allerlei leuke resultaten ziet. Hardlopen op een bepaalde hartslag is ook beter voor je conditie, lichaam en vetverbranding.

LAAT EEN REACTIE ACHTER