Home Gezondheid Hardlopen in de zon

Hardlopen in de zon

20
0
Hardlopen in de zon, heerlijk aan het strand
Heerlijk in de avond hardlopen op het strand

Het is natuurlijk het lekkerste om te gaan hardlopen wanneer het mooi weer is. Als de zon schijnt zie je dan ook overal mensen die eens even flink aan hun conditie willen gaan sleutelen. Hardlopen in de zon brengt echter wel een aantal risico’s met zich mee, die door veel, met name onervaren hardlopers nogal eens onderschat worden. De meeste mensen zullen er wel aan denken om voldoende drinken mee te nemen, maar veel mensen vergeten simpelweg om zich goed in te smeren met zonnebrandcrème. Terwijl je in de zomer in de volle zon in tien minuten al zwaar verbrand kunt zijn.

Wat doet zonlicht met je?

Zonlicht bestaat uit twee soorten ultraviolet licht, namelijk UVA licht en UVB licht. Beide kunnen schade toebrengen aan je huid. De UVB stralen dringen niet diep in je huid door. Alleen de opperhuid wordt blootgesteld aan deze straling. Het zijn dan ook de UVB stralen die zorgen voor de verbranding van je huid, dus de rode kleur. UVA stralen daarentegen dringen dieper door en richten meer schade aan. Je huid wordt er minder soepel door, kan wat gaan hangen en er worden rimpels gevormd. Ernstiger is dat je door verbranding van je huid ook een verhoogd risico loopt om huidkanker te ontwikkelen.

Gebruik een goede zonnebrandcrème

De eenvoudigste manier om jezelf te beschermen tegen de schadelijke invloeden van de zon tijdens het hardlopen is door zonnebrandcrème te gebruiken. Er zijn crèmes met uiteenlopende beschermingsfactoren te koop. De beschermingsfactor geeft aan hoe lang de zonnebrandcrème je beschermt tijdens het lopen in de zon. Als je normaal gesproken, zonder bescherming, na tien minuten al verbrand bent, dan ben je met een factor 15 crème dus 15 keer 10 minuten, oftewel twee en een half uur beschermd.

De belangrijkste tips voor het hardlopen in de zon op een rijtje:

  • Smeer jezelf van tevoren goed in met een zonnebrandcrème met ten minste factor 15. Vergeet niet om ook je lippen in te smeren, daar is de huid namelijk het dunst.
  • Loop bij voorkeur nooit op het heetst van de dag, dus tussen 11 uur ’s morgens en 15 uur ’s middags. In die periode is de zon het sterkst.
  • Denk eraan dat je je na het hardlopen weer opnieuw met zonnebrandcrème in moet smeren. Doordat je zweet wordt het effect van de crème minder.
  • Drink de gehele dag door voldoende om je vochtvoorraad op peil te houden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER