Home Trainingstips De langzame duurloop: het geheim!

De langzame duurloop: het geheim!

880
0
Begin van de langzame duurloop. Wat extra oefeningen!

Van een langzame duurloop wordt je sneller

Veel ervaren hardlopers weten dat het goed voor je is om regelmatig een langzame duurlopen af te werken. Maar waarom eigenlijk? Het lijkt tegenstrijdig, maar van een langzame duurloop wordt je uiteindelijk juist sneller. Door regelmatig langzame duurloopjes te doen wordt de bloedvoorziening van je spieren namelijk verbeterd. Door deze vorm van training in combinatie met bijvoorbeeld een aantal intervaltrainingen zal je na verloop van tijd bij dezelfde inspanning een hogere gemiddelde snelheid kunnen behalen. Sneller worden door langzamer te trainen, ideaal toch?

De voordelen van langzame duurloopjes

Het na verloop van tijd sneller kunnen lopen bij dezelfde inspanning komt doordat je lichaam bij deze manier van trainen heel efficiënt met energie omgaat. De capaciteit van je longen neemt toe en je hart pompt je bloed rond met minder slagen. Je spaart bovendien ook je spieren zodat je deze kunt inzetten gedurende de zwaardere intervaltrainingen. Je zet dus in principe je energie veel effectiever in op die momenten dat het écht nodig is. Wat daarnaast ook nog een plezierige bijkomstigheid is, is dat je tijdens langzame duurlopen meer vet verbrandt in plaats van koolhydraten. Je valt dus ook af van het lopen van deze duurlopen.

Het geheim voor het verbranden van vet? De langzame duurloop!

In principe verbrand je tijdens het hardlopen zowel vet als koolhydraten. Maar je lichaam verbruikt eerst de koolhydraten en pas daarna vet. Koolhydraten zijn veel sneller op dan vetten, maar op vetten kun je minder snel hardlopen. Je houdt het echter wel veel langer vol. Je moet dus de juiste balans zien te vinden tussen het verbranden van koolhydraten en vetten. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar de vuistregel is dat je bij snel lopen koolhydraten verbrandt en bij duurlopen juist meer vetten. Je kunt je lichaam in principe dus trainen om vooral vet te verbranden door langzame duurlopen in je trainingsschema in te bouwen.

Verbeter je uithoudingsvermogen

Wanneer je een goede balans hebt gevonden tussen het verbranden van koolhydraten en vetten, oftewel tussen snelle en langzame loopjes, dan zal je het hardlopen langer vol kunnen houden. Als je altijd snel rent, verbrand je alleen je koolhydraten en zal je snel stuk zitten (lees: vermoeid raken). De langzame duurloop zal je veel langer vol kunnen houden en na verloop van tijd zal je merken dat je snelheid steeds hoger wordt, terwijl je hartslag gelijk blijft. Je hebt hier wel geduld voor nodig, maar het loont. Voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen kan je niet zonder een langzame duurloop! Maar ga niet te hard van stapel. Bouw je duurlopen rustig uit. Begin niet direct met het lopen van meer dan 10KM als je eigenlijk nooit langer trainde dan 8KM. Luister naar je lichaam. Laat je tijdens een langzame duurloop ook niet opjagen door andere hardlopers. De bedoeling van een langzame duurloop is een rustig tempo en een langere trainingsduur. Voor de ervaren hardlopers: loop tijdens een langzame duurloop niet harder dan een snelheid die hoort bij je 2MMOL punt.

Mijn langzame duurloop snelheid? Hoe bereken ik die?

De vraag is natuurlijk hoe langzaam een langzame duurloop precies moet zijn. Hier is echter geen eenduidig antwoord op te geven, omdat dit per persoon verschilt. Een mogelijkheid is om je maximale hartslag te bepalen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een hartslagmeter en vervolgens je hartslagzones in te delen. Bij een langzame duurloop moet je hartslag dan tussen de 55 en 80 procent van je maximale hartslag liggen. Echter is dit een gemiddelde. Het kan dus zomaar zijn dat dit bij jouw niet opgaat. Als ik naar mezelf kijk dan gold dit ook voor mij. Ik heb mezelf laten testen bij Sport Assistance.

Wil je hele nauwkeurig weten wat jouw langzame duurloop snelheid is? Laat jezelf dan testen. Veelal wordt dit volledig gedekt door een aanvullende verzekering. Door het professioneel laten meten van de omslag-punten zal je in de toekomst veel gerichter en dus met meer plezier kunnen gaan hardlopen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER